Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Archive from Styczeń, 2012
sty 11, 2012 - Pod basenem    No Comments

Jak Burneika?

Co z tą siłownią? Ćwiczymy czy nie? W tym roku został zakupiony na naszą siłownię nowy atlas. Daje to bardzo duże możliwości wzmacniania się fizycznie.

Możemy wyćwiczyć każdą partię mięśni. Wystarczy tylko poświęcić trochę czasu i wykazać się systematycznością. W naszej szkole istnieje oferta zajęć dodatkowych, podczas których można korzystać ze sprzętu dostępnego na siłowni. Są one prowadzone przez panią Ilonę Pięcińską w każdy poniedziałek o godz. 14.30. Może przyjść każdy, kto chce. Opiekun siłowni zapewnia pomoc i fachową poradę w dobraniu odpowiednich ćwiczeń do zamierzonych celów. – „Zachęcam wszystkich uczniów i uczennice do korzystania ze szkolnej siłowni”. – mówi pani Ilona Pięcińska – „Udzielę informacji wszystkim chętnym, jak kształtować swoje ciało i jak osiągnąć zamierzony cel poprzez ćwiczenia fizyczne”.

Można popracować nad ciałem
Niezdrowy tryb życia, brak ruchu, godziny spędzone na siedząco, to wszystko może spowodować choroby i otyłość. Poniższy wykres przedstawia rozkład procentowy osób otyłych, osób z nadwagą, osób o prawidłowej wadze w różnych krajach. Mimo że nie jesteśmy najgorsi, to zauważmy, że prawie 20 proc. Polaków zaliczana jest do otyłych.

Warto więc trochę poćwiczyć. Wpłynie to na naszą siłę, wygląd i zdrowie. Ponadto poprawi to nasze samopoczucie oraz przyzwyczai do okazywania większej śmiałości na kąpieliskach czy basenach.
P.S. Udało nam się dowiedzieć, że jeśli zainteresowanie zajęciami na siłowni wzrośnie, to będzie można myśleć o kolejnych, dodatkowych godzinach. Po lekcjach zostańmy więc na chwilę na siłowni i kształtujmy nasze ciało jak… Burneika.

 

Rafał Brzozowski

sty 10, 2012 - Pod basenem    No Comments

Świat Biologii

 Mak haka na raka

W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Mam haka na raka”. Liderkami tego programu w naszej szkole są uczennice z klasy I d LO realizującej innowację zdrowotną: Paulina Kozioł, Katarzyna Zbydniowska, Anna Krawiec, Kamila Janiec.

W programie „Mam Haka na Raka” będziemy angażować uczniów naszej szkoły w stworzenie kampanii społecznej, promującej profilaktykę nowotworową. Naszym głównym zadaniem będzie propagowanie postaw prozdrowotnych w najbliższym otoczeniu. Dzięki realizowanym akcjom będziemy wpływać na nastawienie ludzi wobec chorób nowotworowych. Postaramy się zapobiegać chorobom poprzez odpowiednią profilaktykę.
W pierwszym etapie „Mam Haka na Raka” nasze uczennice zapoznają się z podstawowymi informacjami na temat profilaktyki i leczenia nowotworów (w tym roku raka jelita grubego). Zdobytą wiedzę przekażą jak największej liczbie osób w środowisku lokalnym m.in. organizując wykłady, happeningi czy rozdając ulotki.

Mamy nadzieję, że wszyscy uczniowie naszej szkoły aktywnie włączą się do programu, a tym samym przyczynią się do zmniejszenia zachorowalności na nowotwory.

Jaka będzie tegoroczna zima?

Zdaniem prof. Mirosława Miętusa, kierownika Katedry Meteorologii i Klimatologii Instytutu Geografii Uniwersytetu Gdańskiego ostatnie dwie zimy były klasyfikowane jako chłodne. A ponieważ nigdy w Polsce nie mieliśmy z rzędu trzech chłodnych zim, ta sroga być nie powinna. Obserwujemy wzrost aktywności słońca, co także uprawdopodobnia tezę, że ta zima będzie cieplejsza niż ostatnie, twierdzi utytułowany synoptyk.
Jednak oswojony muflon z Boguszowa-Gorc zapowiada nadejście wyjątkowo srogiej zimy. Muflon o imieniu Filip jest ozdobą gospodarstwa Ryszarda Gnypa z Boguszowa-Gorc. W zamian za troskliwą opiekę zwierzę odpłaca swojemu gospodarzowi… przepowiadając nadejście srogiej lub łagodnej zimy.
– Kiedy zima ma być sroga Filip zaczyna jeść więcej niż zwykle i na przełomie września i października wyrasta mu grube futro – mówi Ryszard Gnyp. – Apetyt ostatnio Filipowi dopisuje, prawdopodobnie niebawem dostanie również grubszą sierść. To dla mnie wskazówka, że muszę kupić większą ilość opału.
Filip udziela wskazówek gospodarzowi od siedmiu lat i jeszcze się nie pomylił. Więc teraz sami rozważcie komu lepiej wierzyć: Kierownikowi Katedry Meteorologii czy obeznanemu w tych sprawach muflonowi Filipkowi:). A tym wszystkim, którzy z niecierpliwością oczekują zimy, życzymy jak największych opadów śniegu, bo jak mówi staropolskie przysłowie „Mroźny grudzień, wiele śniegu, żyzny roczek będzie w biegu”.

 

Zadania maturalne

Zadanie 1.

W komórkach organizmu człowieka pozyskiwanie energii może zachodzić w wyniku tlenowego lub beztlenowego (fermentacji mlekowej) rozkładu związków organicznych. Wśród niżej wymienionych elementów budowy ciała człowieka (od A do E) zaznacz tylko ten, w którym może zachodzić zarówno oddychanie tlenowe, jak i fermentacja mlekowa.
A. Mózg.
B. Mięsień szkieletowy.
C. Nerka.
D. Żołądek.
E. Serce.

Zadanie 2.

W organizmie człowieka glikogen występuje w dwóch różnych miejscach: w wątrobie i w mięśniach szkieletowych. Przedstaw rolę glikogenu występującego w mięśniach szkieletowych.

sty 9, 2012 - Pod basenem    No Comments

Co symbolizuje jemioła?

 Każdy uczący się biologii wie, że jemioła wcale nie kojarzy się z pięknem. Przeciwnie, jest to półpasożytniczy krzew, który żeruje na drzewach. Dlaczego więc to właśnie jemioła stała się jednym z symboli najpiękniejszego święta rodzinnego, jakim jest Boże Narodzenie?

Gałązka jemioły już na dobre zadomowiła się w tradycji bożonarodzeniowej. Co konkretnie symbolizuje gałązka jemioły? Wielu kojarzy się ona wyłącznie ze świąteczną magią pocałunków.
Trochę historii
Zwyczaj zawieszania gałązek jemioły podczas świąt wywodzi się z Anglii, gdzie najprawdopodobniej zaczął obowiązywać około XVII wieku. Jednak wierzy się, że źródło tego obyczaju jest znacznie starsze, przypuszczalnie Anglicy zaczerpnęli pomysł od Celtów, którzy niegdyś zamieszkiwali tereny Brytanii. Oni to też, jak twierdzą historycy, używali naparu z jemioły jako odtrutki, wierzyli również, że magiczna moc tego krzewu jest w stanie obronić ich przed demonami i innymi złymi mocami.

XVII-wieczni Anglicy zapoczątkowali również tradycję całowania się pod jemiołą, która to obecnie jest tak popularna na całym świecie, a zwłaszcza w USA. Zgodnie z obyczajem mężczyzna po każdym pocałunku pod gałązką, miał zrywać jeden z owoców jemioły. Jeżeli udało mu się zerwać również i ostatni owoc, oznaczało to, że otrzyma dar płodności. Najprawdopodobniej wiara w magiczną moc jemioły wiązała się ze specyficznym, lepkim sokiem z jej owoców, który brano za boskie nasienie.

sty 8, 2012 - Pod basenem    No Comments

Dieta nastolatek

Postanowiłaś schudnąć? Zaplanuj rozsądną dietę! Diety dla nastolatek mają być zdrowe, a i Ty masz po niej czuć się wyśmienicie. Zapomnij o drastycznych kuracjach! Stosuj urozmaiconą dietę, bogatą w owoce i warzywa oraz produkty pełnoziarniste. Przede wszystkim musisz zmienić swoje dotychczasowe przyzwyczajenia. 

* NIE jedz w czasie oglądania telewizji lub czytania, ponieważ nieświadomie możesz wtedy zjeść zbyt dużo. Również po emocjach i stresach NIE powinnaś się uspokajać podjadaniem.
* Gdy odczuwasz głód, postaraj się nie sięgać po jedzenie natychmiast – radzimy odczekać 15-20 minut. Uczucie głodu po pewnym czasie na pewno się zmniejszy, a Ty najesz się mniejszą ilością pokarmu.
* Aby odwrócić uwagę od głodu, wypij szklankę wody z cytryną, zjedz marchewkę lub zajmij się przygotowaniem sałatki.
* Posiłki należy jeść regularnie (4-5 razy dziennie) o stałych porach i w równych odstępach czasu. Rozplanowane posiłki zmniejszą skłonność do otyłości. Zacznij dzień od porządnego śniadania!
* Na śniadanie wypij szklankę soku do tego zjedz kanapkę z serem lub wędliną. Na drugie śniadanie możesz „wsunąć” jogurt. Obiad powinien być bardziej obfity niż śniadanie. Zjedz posiłek, który zawiera dużo białka i węglowodanów, ale jest niskotłuszczowy. Idealny obiad? Kurczak albo cielęcina z warzywami strączkowymi czy brokułami. Ostatni posiłek powinien być lekkostrawny np. ryby lub warzywa ugotowane na parze.
Aby diety były skuteczne, PAMIĘTAJ:
* Unikaj przed snem słodyczy, deserów.
* Nie jedz później niż o godz. 18.00.
* Pamiętaj, że ruch to podstawa, ponieważ zwiększa stopień przemiany materii na kilka następnych godzin! To oznacza, że po szybkim spacerze będziesz chudła, nawet siedząc w fotelu. Poza tym skóra osób uprawiających sport jest lepiej ukrwiona, a przez to wygląda ładniej, jest jędrna i bardziej elastyczna.

Strony:«123»